Jay Chung & Q Takeki Maeda
Outtakes and Excerpts



Download press statement (English)
Download press statement (Español)




       
The last time Jay Chung and Q Takeki Maeda were in Mexico City, they started working on Hardy Boys and Gilmore Girls.  This series of installations, with their conflation of theatrical staging and visual convention, came out of a swell of typical narratives from the (marketed) middlebrow: amongst others, a mexico episode from a series of novels for young readers about teenage crime-solvers, a giant Louis Vuitton purse transformed into an auditorium to tell the life story of the company’s founder, and a tryout or “spec” script for a recently cancelled weekly television drama about three generations of mothers and daughters and the New England town where they reside.

But although the accumulation and polyphony of Hardy Boys and Gilmore Girls would be ideally suited for House of Gaga, Jay+Q have instead decided to show a new series of photographs, entitled Outtakes and Excerpts.  The eight photographs on display depict either single people, pairs, or groups of people; yet the camera of the series has only a sole subject or interest, their candid smiles.  The series filters the street life of the city according to a bluntly simple binary division, either one is smiling or one is not.  In this respect, Outtakes and Excerpts runs parallel to many of Jay+Q’s earlier works, contextualizing form–positional and spatial relationships–against a background of habitual norms and procedures. 

Ironically, this particular idea has already been used an instrument of surveillance.  The facial recognition software offered to consumers in the form of a “smile detector”, is the same as that used by the London Police to detect frowns, ostensibly because to recognize frowning is to isolate those who would pose a threat to the populace.  Seen in this light, the work calls to mind not only to a binary division but an inverse relation ... and likely fictitious wrongdoers trying their best to maintain insincere expressions.  What’s more, the axiom on which all this biopower rests is so everyday as to hardly be worth mentioning: in the sometimes desolate void of the public sphere, one is at the center of ones own life, yet lost in anonymity. 

Jay Chung (1976, Madison, USA) and Q Takeki Maeda  (1977, Nagoya, Japan) started collaborating in 2001. Their work has been featured in Kunstmuseum Basel CH, Castillo Corales, Paris FR, Isabella Bortolozzi, Berlín, GR, El laboratorio de Arte Alameda, Mexico City, MEX, MAMbo de Bolona Italia y en el ARC /Musée d’art moderne de la ville de París, France.

Nina Könnemann (1971, Bonn, Germany) lives in Berlin. She recently exhibited at Portikus, Frankfurt, GR, Kunstverein Graz, AT, TPW Gallery, Toronto, CA, and at the beginning of next year will be showing a program of her videos at the Museum of Modern Art, New York.





Outtakes and Excerpts, 2009
Inkjet print
40 x 60 in




La última vez que Jay Chung y Q Takeki Maeda visitaron México, comenzaron a trabajar en Hardy Boys y Gilmore Girls. Esta serie de instalaciones, mezcla de puesta en escena teatral y convención visual, surge de un aumento en las narrativas típicas empaquetadas para la cultura media, entre ellas un episodio de una serie de novelas para jóvenes lectores sobre detectives adolescentes, una bolsa gigante de Louis Vuitton convertida en un auditorio para contar la historia de la vida del fundador de dicha compañía y un intento de script para una serie recientemente cancelada sobre tres generaciones de madres e hijas en un pueblo de Nueva Inglaterra donde se desarrolla la historia.

Mas aún cuando la acumulación y polifonía de Hardy Boys y Gilmore Girls hubiera hecho sentido para esta exposición en Gaga, Jay + Q han decidido mostrar una nueva serie de fotografías llamada Outtakes and Excerpts, que se traduciría algo así como, descartes y extractos. Las ocho fotografías que se exhiben muestran individuos, parejas o grupos de personas, sin embargo la cámara de la serie tiene un solo objeto de interés, sus cándidas y sinceras sonrisas. La serie filtra la vida de la ciudad de acuerdo a una simple y directa división binaria, si uno sonríe o no. En este sentido Outtakes and Excerpts traza sus paralelos con otras obras tempranas de Jay + Q, contextualizando desde posiciones y relaciones espaciales contra un fondo de normas y procedimientos habituales.

Irónicamente esta idea particular se ha usado ya como instrumento de vigilancia. El software de reconocimiento facial ofrecido a los consumidores a manera de “detector de sonrisas”, es el mismo que la policía de Londres usa para detectar guiños y gestos, detectar a quien frunce el ceño y aislar así a aquel que puede presentar una amenaza. Visto en esta luz, el trabajo apela no solo la división binaria sino a su relación inversa …. Malhechores ficticios intentando a como de lugar mantener sus falsas expresiones. Y sobre todo el axioma en el cual todo este biopoder descansa día a día al punto que se vuelve irrelevante: en el a veces desolado vacío de la esfera pública, uno está en el centro de su propia vida, aún perdido en su anonimato.

La muestra también incluye un nuevo video de Nina Könnemann, Müll (2009).

Jay Chung (1976, Madison, WI, EUA) Y Q Takeki Maeda (1977, Nagoya, Japón ), se conocieron en la escuela de arte en Frankfurt y comenzaron su colaboración en 2001. Previo a esto, Chung había obtenido su licenciatura en la Universidad de Yale y Maeda por su parte en la escuela Musashino en Tokio. Su obra, colaboraciones ambiguas e impredecibles que parten de una sospechosa mistificación o incluso de una verdadera mentira, ha sido mostrada en el Kunstmuseum de Basilea, Suiza, Castillo Corales, Paris Francia, Isabella Bortolozzi, Berlín, Alemania, Laboratorio de Arte Alameda, México D.F., México, en el MAMbo de Bologna Italia y en el ARC /Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Francia entre otros.

Nina Könnemann (1971, Bonn, Germany) trabaja en Berlín. Expuso recientemente en Portikus, Frankfurt, GR, Kunstverein Graz, AT, TPW Gallery, Toronto, CA, y al principio del próximo un programa de sus videos se mostrará en el Museo de Arte Moderno de NY.




Nina Könnemann, Müll (2009)
10:25 seg color sound HD